keskiviikko 16. syyskuuta 2020

Paljuhommia osa 1

Olen käynyt elämäni aikana (ennen tätä kesää) muutaman kerran paljussa ja ne kylpemiset ovat olleet sangen miellyttäviä. Koska Suomen kesäsäät ovat pääsääntöisesti olleet melkoisen vaihtelevia, uimavedet ovat usein lämmenneet hitaanpuoleisesti. Aikamoisena vilukissana en viihdy kylmässä vedessä alkuunkaan. Vesi tuntuu minusta kylmältä, jos se on alle 20-asteista. Viileää se on vielä siitä muutamaa astetta lämpimämpänäkin, mutta tuossa vaiheessa uiminen on jo sentään mahdollista, ainakin joissakin tilanteissa. Monena vuonna mökkijärven vesi on lämmennyt uimakelpoiseksi vasta heinäkuussa. Tosin kahtena viime vuotena on ollut poikkeuksellisen lämmintä vettä varhain - toissa vuonna kävin uimassa jo toukokuussa, mikä on kertakaikkisen hämmästyttävää!

mökki järveltä 2019

Noh, tämän alkusepustuksen jälkeen lienee ilmiselvää miksi olen toivonut paljua meidän mökin pihamaalle. Koskapa myös Penkkiurheilija on mielistynyt paljuihin, päätimme jo viime vuonna tämän kesän olevan sopiva ajankohta laittaa moinen kapistus somistamaan pihapiiriä. Selailimme paljusivustoja ja kuuntelimme suosituksia tutuilta. Päädyin tilaamaan paljun työkaverini suosittelemasta firmasta. Tein tilauksen toukokuussa ja sain tilausvahvistuksen saman tien sähköpostiin. Siinä luvattiin olla yhteydessä tarkemmin toimitusajasta. Odottelin lähes viikon ennenkuin soitin asiakaspalveluun. Useammankin kerran, koska puhelimeen ei vastattu. Tuntui oudolta ja pahat aavistukset tulivat mieleeni. Ei kai firma vain ole mennyt konkurssiin tänä kummallisena koronakeväänä? Päätin kuitenkin odotella vielä viikonlopun yli ja soittaa uudestaan kesäloman alettua maanantaina mökiltä. En kuitenkaan ehtinyt soittaa, kun minulle soitettiin ja kerrottiin toimitusajan olevan 4 VIIKKOA. Aivan järisyttävää! Olin kuvitellut, että kun tilauksestani oli jo kulunut viikko, palju ilmestyisi hetkenä minä hyvänsä mökkipihaan. Mutta ei, vielä kolme pitkää viikkoa pitäisi siis odotella. Ja mikä pahinta, se tulisi vasta juhannuksen jälkeen. Olin kyllä vihainen. Jopa niin vihainen, että jonkin aikaa tuntui kuin koko kesä olisi pilalla. Onneksi juuri tämä kesäkuu oli ennätyslämmin ja uimavedet lämpenivät jo ennen juhannusta sinne parinkympin paremmalle puolelle. Ja onneksi keksimme muutakin puuhaa mökkipihassa, joten emme jääneet toimettomiksi tämän vuoksi.

sauna

Kun tuo neljä viikkoa oli kulunut, arvelin toiveikkaana paljun tulevan saman tien. Mitä vielä! Mitään ei kuulunut. Jälleen soitto ko. firmaan. Sieltä lupailtiin lähetyksen onnistuvan luultavasti SEURAAVALLA viikolla! Tässä vaiheessa jo kyselin (ehkäpä aavistuksen verran jo kireänä) toimittavatko he tavarat tilausjärjestyksessä vai onkohan heillä jokin muu systeemi. Minulle vakuuteltiin, että kyllä tilausjärjestys on myös toimitusjärjestys. Hassua kyllä, puhelua seuraavana päivänä sain sähköpostiviestin, jossa kerrottiin paljun jätetyn Postin kuljetettavaksi ja kerrottiin, että minuun ollaan yhteydessä toimituksen saapuessa. Olimme lähteneet tuolloin jo kesäkuun treffeille saaristoa kietämään, joten tuon tuosta kurkistelin reissussa puhelinta, josko minulle olisi soitettu ajon aikana. Ei ollut. Sähköpostiviestin ohessa oli seurantakoodi, joka ei kuitenkaan toiminut.

mökki illalla

Palasimme siis reissulta taas mökille ja koska seurantakoodi ei edelleenkään toiminut, Penkkiurheilija otti vuorostaan puhelimen käteensä ja soitti paljufirmaan. Siellä kerrottiin paljun todella jätetyn Postin kuljetettavaksi ja ihmeteltiin miksi seurantakoodi ei toimi. He alkoivat selvittää asiaa ja pikaisesti kävikin ilmi, että Postin päässä joku oli mokannut ja unohtanut aktivoida linkin. Selvisi, että palju oli jo viidenkymmenen kilometrin päässä mökistä. Lähdimme kauppaan ja palattuamme sieltä sain soiton, että palju olisi minuutin kuluttua pihassa. Postilla oli kova ruuhka, joten kuljetus oli annettu paikallisen kuljetusyrittäjän hoidettavaksi ja homma alkoi vihdoin luistaa. Lähes viisi viikkoa tilauksesta palju oli vihdoin mökkipihassa. 

                   palju pihassa

Ymmärrän oikein hyvin, että koronakeväänä muutama muukin oli hoksannut tilata paljun. Ymmärrän, että tilaukset kasautuivat ja toimitukset viivästyivät tästä johtuen. Ymmärrän senkin, että firma ei voinut tehdä riittävää määrää paljuja, koska alihankkija ei kyennyt tilanteesta johtuen toimittamaan komponentteja. Mutta sitä minä en ymmärrä, että asiakaspalvelusta ei KERTAAKAAN pahoiteltu viivästymistä tai soiteltu väliaikatiedotetta. Minut olisi melko helppo lepytellä pahoittelemalla kokemaani vääryyttä tai tässä tapauksessa force majeure -tilannetta.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti